Stadskanaal

Stadskanaal

Winkelen, naar het theater of de bioscoop, een rondwandeling met een bezoek aan het Streekhistorisch museum, zwemmen, vliegen, reizen met een stoomtrein... het kan allemaal in Stadskanaal!

Gezellig centrum

Stadskanaal heeft een centrumfunctie in de hele regio. U kunt hier uitgebreid winkelen, of bijvoorbeeld het theater of de bioscoop bezoeken. 

Museumspoorlijn STAR

Museumspoorlijn STAR neemt u mee terug in de tijd. Met een prachtig gerestaureerde stoomtrein of dieseltrein reist u langs de historische spoorlijn op de grens van Groningen en Drenthe. Net zoals de treinreizigers in de hoogtijdagen van onze spoorlijn (1905-1955) dat deden.

Op rijdagen reist u door een verrassend deel van Groningen, met stations bij verschillende Groninger dorpen zoals Veendam, Stadskanaal en Musselkanaal.

Breng voor of na een ritje met de (stoom)trein een bezoek aan het museum en de werkplaats bij station Stadskanaal. Hier leert u alles over de geschiedenis van de spoorlijn en kunt u onze (stoom)locomotieven en onder handen zijnde restauratieprojecten van dicht bekijken.

Recreatiegebied Pagedal

In Recreatiegebied Pagedal vindt u een groot overdekt sportcentrum met een subtropisch zwembad, tennisbanen enz. Ook is er een zwemplas en kunt u hier wandelen en fietsen door bos en weilanden. Tot slot zijn er nog een manege en een hertenkamp aanwezig.

Vliegveldje

Stadskanaal heeft een eigen vliegveldje. Het vliegveld is in 1961 opgericht ten behoeve van Philips. Tegenwoordig is het alleen bestemd voor ultralichte vliegtuigen en kunt u hier het gevoel van vrijheid, het prachtige uitzicht en de sensatie om hoog boven het land te zweven ervaren. 

Julianapark

Het Julianapark in Stadskanaal werd aangelegd in de dertiger jaren van de 20e-eeuw naar een plan van de tuin- en landschapsarchitect J. Vroom jr. Het park ligt in de, voor de Tweede Wereldoorlog door de Stadskanaalster gemeentearchitect J.Meinen ontworpen,

Watertoren Stadskanaal

De watertoren van Stadskanaal is in 1935 gebouwd in de stijl van de Amsterdamse School. De toren is bijna 43 meter hoog en heeft een waterreservoir met een inhoud van 900 m³ t.b.v. de drinkwatervoorziening. 

De toren is tegenwoordig van mei t/m oktober in gebruik als uitkijktoren. Na oktober is de toren toegankelijk op afspraak. Vanaf de uitkijktoren is bij goed weer onder andere de Martinitoren in Groningen te zien. De toegangskaarten voor de toren zijn verkrijgbaar in het naast de toren gelegen Huize ter Marse waar het Streekhistorisch Centrum is gevestigd.

TIP! Vanaf 2 mei 2017 is de watertoren weer te beklimmen, van dinsdag tm vrijdag van 13.00-17.00 uur en op de eerste zondag van de maand van 14.00-17.00 uur
 

Streekhistorisch Centrum

Het Streekhistorisch Centrum is een museum met uitgebreid archief dat zich richt op de geschiedenis van de Kanaalstreek en Westerwolde. In de tentoonstelling wordt deze geschiedenis in beeld gebracht, in het documentatiecentrum kunt u zelf nog dieper graven naar het verleden. Het museum is gevestigd in de stijlvolle villa Huize ter Marse (rijksmonument), naast de Watertoren van Stadskanaal. 

Varen en fietsen langs 't Knoal

De ‘Knoal vaarroute’ beschrijft de diverse bezienswaardigheden langs 't Knoal van Bareveld tot Munnekemoer. Het brengt in een notendop de boeiende geschiedenis van het veenkoloniaal gebied, het kanaal en de aangrenzende plaatsen in beeld. Natuurlijk is deze route ook als fietsroute te gebruiken.

De ‘Knoal vaarroute’ is gratis verkrijgbaar bij de Tourist Info Kantoren in Ter Apel en Stadskanaal en bij VVV Veendam en door op onderstaande afbeelding te klikken (download).

Geschiedenis van Stadskanaal

Het Stadskanaal; met de hand gegraven

In 1765 nemen de burgemeester en de raad van de stad Groningen het besluit om het Stadskanaal te graven van Bareveld tot Ter Apel. De naam betekent dus letterlijk "kanaal van de Stad (Groningen)". Zo wilden zij de ontginning van het hoogveen van het Bourtangermoeras bevorderen. Het kanaal werd in 1856 voltooid. Het is hoofdzakelijk door Groningse en Duitse arbeiders met de schop gegraven. De aanleg van het Stadskanaal is van essentieel belang geweest voor de vervening en het in cultuur brengen van Zuid-oost Groningen en Noord-oost Drenthe. 

Het Stadskanaal loopt vanaf Bareveld in zuidoostelijke richting. Die richting heeft te maken met de natuurlijke afloop van de bodem, maar ook met de provinciegrens Groningen - Drenthe.

Het ontstaan van Stadskanaal

In de negentiende eeuw was het kanaal één van de drukste vaarroutes van Nederland. Dat kwam door de turfvaart. Door de drukte konden de wachttijden bij de sluizen oplopen tot enkele uren. Hierdoor werden op deze plaatsen cafés en winkeltjes gevestigd. Zo ontstonden de plaatsen Stadskanaal en Musselkanaal.

Langs het Stadskanaal waren ook andere belangrijke takken van nijverheid gevestigd zoals scheepsbouw, landbouwindustrieën, aardappelmeelfabricage, strokartonnage, moutstokerijen, glas- en baksteenfabrieken, een machinefabriek en een biscuitfabriek. De meeste fabrieken werden aangetrokken door de overvloed aan turf en de goede transportmogelijkheden.

Vanaf de jaren dertig verloor het Stadskanaal zijn betekenis als waterweg. Reden hiervoor was de concurrentie van vrachtwagens en de schaalvergroting in de binnenvaart.

Deel deze pagina