26e Internationale fotomanifestatie Noorderlicht

26e Internationale fotomanifestatie Noorderlicht

Met de expo ‘Veldwerk’ haakt het MOW aan bij het OFF-programma van de Noorderlicht

Internationale Fotomanifestatie. Dit jaarlijkse fotografiefestival vindt afwisselend plaats in Friesland en Groningen. Dit jaar is het de beurt aan Groningen. De titel van de 26e editie is TAXED TO THE MAX, en doelt op de invloed van internationale krachten op het leven van gewone mensen. Meer over het festival en het thema vind je op www.noorderlicht.com.

De locaties van het OFF-programma stellen hun eigen programma samen (wel vaak met advies van de Noorderlicht-organisatie). De thematiek kan daardoor wat breder zijn. In het MOW is dit het platteland de bron van inspiratie en verwondering. Het Groninger platteland is niet een langzame, lege plek waar mensen ‘achter blijven’ bij internationale ontwikkelingen, maar kent zijn eigen kracht, zijn eigen dynamiek en zijn eigen schoonheid. Bij alle drie exposerende fotografen vind je dit gevoel voor de eigenheid van het landschap terug. De (kleinere) expositie staat verder in het verlengde van de hoofdexpositie in het museum op dat moment, waarbij verschillende kunstenaars antwoord geven op de vraag “Denkend aan Groningen, zie ik …”.

In de nabijheid van het MOW vind je verder Museum Klooster Ter Apel als deelnemer van het OFF-programma.

Over de fotografen
René Alberts (afgestuurd aan Minerva) omschrijft zichzelf als ‘dichter in woord en beeld’. Hij schrijft gedichten, treedt hiermee, vooral in het Noorden, op en maakt (series) foto’s. In beide activiteiten zijn kijken, luisteren en context de belangrijkste ingrediënten. Zo werkt hij aan zijn eigen wonderlijke universum.

Voor de serie in het MOW borduurt hij verder op zijn eerdere serie ‘GOOGLED, the places where it’s happening’. Virtueel gemaakte foto’s, zonder werkelijk daar te zijn waar het echt gebeurd.
Alberts werkt op Academie Minerva als specialist fotografie en is één van de drie oprichters van dichters-collectief GAL.

Annemarie van Buuren (afgestudeerd aan Fotoacademie Groningen) houdt van foto's die een verhaal vertellen en je meenemen naar een andere wereld. Haar werk is poëtisch, mysterieus en soms een beetje duister. Van Buuren werkt gewoonlijk met een antieke dry-plate camera uit 1890. Ondanks de nostalgische uitstraling van deze oude foto’s kun je haar werk juist actueel en kritisch noemen. Haar meest recente project betreft een boek over de zeespiegelstijging op de Waddeneilanden (+3m NAP).

Ook in de in het museum getoonde serie speelt het aspect van ecologische zorg een rol, namelijk die van de afnemende biodiversiteit. Hoewel Van Buuren altijd analoog en in zwart-wit werkt, gebruikte zij nu juist kleur om de variëteit en schoonheid van wilde planten tot hun recht te laten komen.

Naast haar autonome werk is Van Buuren fotograaf voor theatergroep Mugmetdegoudentand.

 

Pieter Tonnis de Graaf (afgestudeerd aan de Fotoacademie Groningen) experimenteert met oude technieken en zelfbouwcamera’s. Zijn specialiteit is tricolor fotografie. Met een zelfgebouwde pinholecamera, een camera zonder lens, maakt hij op locatie kort na elkaar drie zwart-wit foto’s. Vervolgens voegt hij deze, na een speciale kleurenbehandeling, samen tot één nieuw beeld. Het minieme tijdsverloop geeft de beelden een heel eigen dimensie en een wat vervreemdende werking. Juist door het gebruik van deze techniek brengt de fotograaf zijn innerlijke beleving van een moment tot uitdrukking.

Ook De Graafs foto’s in de getoonde serie verbeelden zijn gevoel voor, in dit geval, een landschap. Het Hogeland met zijn magistrale luchten, meanderende maren en vette zeeklei maakten een diepe indruk op de fotograaf.

Over het MOW
Het MOW vind je aan de Hoofdweg van Bellingwolde. Het museum biedt vaste ruimte aan schilderijen van fijnschilder Lodewijk Bruckman en aan kunstenaars uit eigen regio. Het merendeel van het museum staat in het teken van een wisselend programma, waarbij onderwerpen uit de kunst of met een historische achtergrond beide of in samenhang aan bod komen.