Tuinkronkels

Biologisch tuinieren en genieten van puur

Deze natuurlijke tuin ligt in het buitengebied van het dorpje Veele.

Tuinkronkels, een tuin van ruim 3000 m2, bestaat uit een boomgaard, een nutstuin, een houtwal en een paddenpoel. Ook het atelier van Tinca van Voorthuisen en Hein Termeer is er te vinden. 

De tuineigenaren tuinieren biologisch (dynamisch) en bijna alles wat er in de tuin aan planten groeit geeft óf een eetbare vrucht óf een bruikbaar onderdeel van de plant, bijvoorbeeld als natuurlijke verfstof. Ook staan er verschillende, voor Nederlandse begrippen, zeldzame planten, struiken en bomen. De tuin kenmerkt zich door veel ronde vormen, hergebruik en natuurlijke materialen als planten- of klimsteun.
Je zult er geen plastic vinden en zeker geen gif en kunstmest. 

In een bijgebouw is een viltwerkplaats gerealiseerd waar wol de boventoon voert, maar waar ook geschilderd wordt. In een ander gedeelte van dat gebouw zit de inmaakkeuken. In deze ruimte worden de producten uit de tuin verwerkt tot sappen, jams en chutneys. 

  • Tijdens Westerwolde rijgt is bij Hein en Tinca veganistisch, glutenvrij gebak verkrijgbaar

EXTRA ACTIVITEITEN

Demonstratie
Op zaterdag 16 juni zal beeldenmaker Gerrit van Emous aanwezig zijn en demonstreren hoe hij een "steelfie" maakt.
Denk daarbij aan een selfie in staal!

Chill-chair stoelmassage
Adelien Cobben biedt een Shiatsu stoelmassage aan voor mensen die even willen ontspannen tussen de tuinbezoeken door. Ontspannen binnen de rust van de tuin.
Wanneer: vrijdag 15, zaterdag 16 en zondag 17 juni
Kosten: kleine bijdrage

Praktische informatie


Tuinkronkels
Venneweg 14,
9541 XN Veele
Tinca van Voorthuisen en Hein Termeer,
06 21852109 / 06 28154765  
tuinkronkels@hotmail.com

Alle dagen open van 10.00 tot 17.00 uur

ARTISTIEK PROGRAMMA

Jeanne Kusters

Jeanne is woonachtig in het zuiden van het land,
in Helmond.

Van oorsprong heeft ze altijd gewerkt met klei, maar tegenwoordig is het materiaal waarmee zij werkt “afvalhout”. Hiervan maakt ze prachtige objecten. Deze zijn zéér fijn afgewerkt en hebben veelal een uitingsvorm die terugverwijst de natuur.

Gerrit van Emous

Gerrit van Emous (1959) is geboren en getogen in Putten op de Veluwe. Al 25 jaar maakt hij beelden, voornamelijk in brons en staal.

Met zijn bronzen beelden wil hij vooral expressiviteit uitdrukken in met name sportfiguren, sommige schijnbaar gevangen in een driedimensionale ‘filmstill’. Verder heeft hij veel beelden gemaakt van dieren. Hierbij is zijn uitgangspunt ‘less is more’ en probeert hij van het desbetreffende dier de essentie in enkele stalen lijnen te vangen.

Grote beelden maakt hij in staal. Vanuit zijn technische achtergrond heeft hij de juiste kennis en vaardigheden om platen staal en staven rondstaal naar zijn hand te zetten. Plasmasnijder en lasapparaat zijn onmisbare gereedschappen.

Zijn carrière als beeldenmaker kreeg een extra boost dankzij een expositie in Brussel in 2004. Daar heeft hij veel beelden verkocht , maar met name ook ondervonden dat werken in zijn eigen stijl onderscheidend is. Gerrit is iemand die de beelden niet tot in het extreme afwerkt. Hij is meer zoekende naar de zeggingskracht van de expressie en compositie en dit vindt hij juist door niet af te werken.

Gerrit woont in een oude boerderij. Dankzij de ruimte om zijn atelier kan hij vooral zijn roestende stalen beelden op een sprekende wijze exposeren, met het uitbundige groen van houtwallen, klimoppartijen en bloeiende plantenborders als achtergrond.
Gerrit werkt in opdracht van woningstichting, gemeente en KNSB, zijn werk staat op begraafplaatsen, in kruidentuinen en zijn ‘Beeld van Beatrix’ zelfs een poosje bij Paleis Het Loo. 

Lia Koster

Lia Koster (1958) volgde de Academie voor Beeldende Kunsten in Utrecht. Na haar studie ontwierp ze theaterdecors en concentreerde ze zich op toegepaste kunst. Voor het creëren van diverse ruimtelijke constructies gebruikte ze uiteenlopende materialen, maar toch voornamelijk staal en polyester met glasvezel.
Na een aantal jaren werd duidelijk dat het materiaal polyester haar beperkte in haar creativiteit. Op zoek naar ander materiaal kwam ze ‘terug’ bij glas, het materiaal uit haar jeugd waarmee ze destijds weinig affiniteit had. Glas bleek het materiaal bij uitstek dat haar de mogelijkheden bood om de ideeën voor beelden en objecten te kunnen realiseren. Er volgde een jarenlange periode waarin met glasblazers werd samengewerkt om de vaak complexe ontwerpen uit te voeren. Andere technieken met glas, zoals glas in lood, zandstralen, lijmen en fusen, werden ook verkend.

De opgedane kennis werd toegepast in opdrachten voor particulieren en bedrijven. Eén van de meest bijzondere opdrachten betrof een groot glazen plafond in een cruiseschip van de Holland America Line. Nieuwe technieken en ervaringen maken dat Lia’s ontwikkeling nooit stilstaat. Beelden van staal en glas, soms met licht, geven vorm aan haar nieuwste ideeën.

glaskunst.liakoster.nl

Deel deze pagina